وبلاگ و محتوای نوشتاری
این روش تبلیغ (Content Marketing) یکی از معروفترین، موثرترین و ارزانترین روشهای تبلیغ در جهان است. البته لازم است که محتوای نوشتاری شما مفید و قابلاعتماد باشد. یک محتوای بد میتواند به اعتبار شما لطمه بزند و برای شما ضدتبلیغ بهحساب بیاید.
ویدیو، حتی بهتر از نوشته
برای نمونه اینستاگرام یکی از مهمترین بسترها برای تبلیغ با عکس است. شاید خود شما هم کافهای را تنها به خاطر عکسهایی که در اینستاگرام دیدهاید انتخاب کرده باشید.
پاسخ به سوال کاربرها
شاید تعداد کاربرهایی که پاسخ شما را میبینند زیاد نباشد. اما دقت کنید که آنها تصمیمشان را برای خرید محصول گرفتهاند. درنتیجه در این شیوه از تبلیغ، ارزش یک مخاطب، بیشتر از خیل مخاطبهای تصادفی است که تبلیغهای تلویزیونی را تماشا میکنند. همچنین فراموش نکنید که مخاطب پاسخ شما فقط کسی نیست که سوال را پرسیده است. کاربرهای زیادی همان سوال را دارند و پاسخ شما را میخوانند.
لباس، ماشین و ساختمان!
شاید بارها وسوسه شده باشید که تبلیغ خود را بر روی بیلبوردهای کنار اتوبان نصب کنید. اما قیمت این بیلبوردها خیلی زیاد است. ولی با هزینهای بسیار کمتر میتوانید بر روی ساختمان خودتان تبلیغ کنید و عده زیادی هم این تبلیغ را ببینند.
همین کار را میتوانید بر روی خودروی خود هم انجام دهید. میتوانید آدرس سایت خود را پشت شیشه و یا روی بدنه ماشین خود بنویسید. هزینه این شیوه از تبلیغ بهمراتب ارزانتر از تبلیغ روی بدنه اتوبوس خواهد بود. اگر کمی خلاق باشید، میتوانید تبلیغ خود را چشمگیر کنید. مثلا فرض کنید آدرس یک وبسایت بر روی بدنه خودرویی آنتیک یا لوکس نوشته شده باشد. خیلیها کنجکاو میشوند و به سایت موردنظر مراجعه میکنند.
مشتریهای راضی
کیفیت بهترین تبلیغ است. یک مشتری راضی با دوستان خود در مورد تجربه خوبش حرف میزند و آنها را به استفاده از محصول شما تشویق میکند. در مقابل یک مشتری ناراضی دوستانش را از خرید منع میکند. وقتی یک دوست صمیمی از یک کالا بد بگوید، خیلی بعید است که دلتان بخواهد آن کالا را امتحان کنید.
تبادل با رقبا
قبای شما میتوانند برای شما تبلیغ کنند، اگر شما هم برای آنها تبلیغ کنید. یکی از روشهای سنتی، روش تبادل لینک است. شما وبسایت رقیب خود را معرفی میکنید و آنها هم لینک شما را در سایت خود میگذارند.
مخاطبان هدف خود را بشناسید
یکی از اشتباهات رایج، ارائهی تبلیغاتی کلی است که به زبان مشتریان بالقوهی شما صحبت نمیکند یا توجه آنها را به خود جلب نمیکند. از خودتان بپرسید که قصد دارید چه نوع مشتریانی را به خود جذب کنید و کاری کنید که تبلیغات شما بهطور خاص با آنها ارتباط برقرار کند.
برجسته کردن نکات مثبت کسبوکار شما؛ عواملی که موجب مزیت رقابتی شما میشوند. آگهیهای تبلیغاتی بسیار زیادی وجود دارد که هوشمندانه ساخته شدهاند، ولی در فروش مزیتهای ویژهی محصول یا خدمات تبلیغشده، ناتوان هستند. تا زمانی که این مزایا را برجسته نکنید، تبلیغات، ارزش ویژهی محصولات شما را به مشتریان بالقوه نشان نمیدهد.
تصویری از خود در ذهن مشتری ایجاد کنید
در واقع محصولات فراوانی وجود دارند که آنها را از روی شکل بستهبندی یا لوگویشان تشخیص میدهید. باید بدانید که تصویر در تبلیغات و ترویج کسبوکارتان، اهمیت زیادی دارد. بسیاری از تبلیغکنندگان، برای ایجاد تصویری همیشگی در ذهن مشتریان تلاش نمیکنند و فرصت تأثیر گذاشتن بر مشتریان احتمالی خود را از دست میدهند.
برای پول درآوردن، باید پول خرج کنید
در تبلیغات نباید خصاصت به خرج بدهید و کیفیت را فدای کاهش هزینهها کنید؛ زیرا این کار بر میزان فروش تأثیر میگذارد و این تأثیر، موجب تغییرِ نتیجهی نهایی میشود. همیشه تبلیغات موفق، هزینه دارد و به همین دلیل هم مؤثر است!
تبلیغات را در مکانهای مناسبی قرار دهید
شما باید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید تا آنها را بهتر بشناسید و بدانید که چه چیزهایی را مطالعه میکنند، چه برنامههایی را تماشا میکنند و به چه چیزهایی گوش میدهند. سپس، تبلیغات را در رسانهی مناسبی قرار دهید، تا بتوانید پیامتان را به بازار هدفتان برسانید.
بر تبلیغات خود نظارت کنید