قانون در رابطه با موتورسواری خانم‌ها سکوت کرده

قانون در رابطه با موتورسواری خانم‌ها سکوت کرده و ما هم سکوت می‌کنیم»؛ این جمله‌ای است که رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در روز‌های گذشته اعلام کرده و واکنش‌هایی نیز به همراه داشته است.

به گزارش آی آی شاپ، شرق نوشت: «قانون در رابطه با موتورسواری خانم‌ها سکوت کرده و ما هم سکوت می‌کنیم»؛ این جمله‌ای است که رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در روز‌های گذشته اعلام کرده و واکنش‌هایی نیز به همراه داشته است.

برخی وکلا و فعالان حقوقی، حتی پیش‌تر هم موضوع سکوت قانون در برابر موتورسواری زنان را امری شایان تأمل می‌دانستند و آن را نشان از اعلام ممنوعیت زنان برای رانندگی با موتور در نظر نداشتند.

حتی استفاده از موتور‌های بدون پلاک را که معمولا سرعت کمی هم دارند، در دسته دوچرخه‌های برقی در نظر داشتند که منعی برای استفاده آن وجود ندارد.

نمی‌توانیم بگوییم موتورسواری زنان جرم است

نعیم‌رضا نظامی چهار‌محالی، وکیل پایه یک دادگستری، به شرح قانونی استفاده زنان از موتورسیکلت اشاره می‌کند و درباره صحبت‌های اخیر رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در زمینه موتورسواری زنان که اعلام کرده بود قانون در‌این‌باره سکوت کرده و ما هم سکوت می‌کنیم، می‌گوید: به‌صورت کلی رانندگی در قوانین و ضوابط راهبر تعیین کرده که رانندگی با وسایل نقلیه در چه شرایط و سنی مجاز است و همه این‌ها تعریف شده است؛ مثلا در قانون به دنبال این بودند که برای رانندگی افراد کهنسال به دلیل شرایطی که دارند، مانند اینکه امکان دارد تسلط کافی بر رانندگی نداشته باشند، محدودیتی ایجاد کنند، اما در‌هر‌حال نمی‌توانیم بگوییم رانندگی جرم است. آیین‌نامه‌هایی که در بحث راهنمایی و رانندگی وجود دارد، بیشتر درباره شرایط و ضوابط کیفیت تصادفات و این‌طور مسائل است. ما در قانون عام مجازات اسلامی، بی‌احتیاطی در رانندگی را جرم شناختیم. تعاریفی در باب مسائلی که منجر به بروز صدمات جانی و مالی می‌شود، در قانون مجازات داریم. حالا اینکه آقایان عنوان کنند قانون ساکت است و ما‌هم سکوت می‌کنیم، برخلاف کل ضوابط و مقررات قانون اساسی است.

سکوت، دال بر مجازبودن است

این وکیل اضافه می‌کند: ما نمی‌توانیم اشخاص را از چیزی که می‌توانند داشته باشند، منع کنیم. اگر این حق می‌تواند وجود داشته باشد، یا باید ممنوع شود یا اگر ممنوع نشده و قانون سکوت کرده، اصل را باید بر برائت بگذاریم. یعنی بگوییم آن حق وجود دارد و هر شخصی می‌تواند از آن استفاده کند.

نظامی ادامه می‌دهد: اگر قرار بود رانندگی ممنوع باشد، می‌توانستند پیش‌بینی کنند، اگر قرار بود رانندگی زنان جرم تلقی شود باید مطابق ماده دو مجازات اسلامی برایش مجازات تعیین می‌کردند، آن زمان با یک جرم مواجه بودیم. هدف از ممنوعیت چه چیزی است؟ حقی را که می‌تواند وجود داشته باشد، کنار بگذاریم. باید یک دلیل قانع‌کننده وجود داشته باشد، آن ممنوعیت در قالب قانون در مجلس شورای اسلامی برود، شورای نگهبان آن را تأیید کند، در روزنامه رسمی منتشر شود و بعد به مرحله اجرا برسد. اما اگر در برابر آن سکوت کرده، دال بر این است که موضوع مجاز است و به اصل برائت نظر کنیم و ممنوعیتی وجود نداشته باشد. اگر هم مسائل دیگری وجود دارد، می‌توانند قانون‌گذاری کنند که آن‌هم تشریفات خاص خودش را دارد.

نظامی درباره تفاوت پلاک‌داشتن یا پلاک‌نداشتن موتور برای استفاده زنان می‌گوید: توجه کنید که در بعضی از شهر‌ها مثل شهر اصفهان که دوچرخه‌سواری زنان ممنوع بود، حالا دیگر دوچرخه‌سواری زنان در سطح شهر چندان دیده نمی‌شود؛ در‌صورتی‌که الان چند سالی می‌شود در سطح شهر دوچرخه‌هایی را برای استفاده عموم در نظر گرفته‌اند، ولی کمتر خانمی صبح با دوچرخه به محل کارش می‌رود. در کنارش اگر بحث وسایلی مثل موتور برقی را مطرح کنیم، آن‌هم در‌واقع یک نوع دوچرخه برقی محسوب می‌شود. اگر هم در آن بنزین بسوزد، دیگر موتورسیکلت است؛ چون همه این‌ها دسته‌بندی‌های خاص خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *