قوانین و ضوابط فروش کالا و خدمات

قوانین و ضوابط فروش کالا و خدمات

‌‌مبحث اول – حمایت‌های انحصاری در بستر مبادلات الکترونیکی
‌فصل اول – حمایت از مصرف‌کننده (Consumer Protection)


‌مطابق ماده  33 –قانون تجارت الکترونیک  فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات بایستی اطلاعات مؤثردر‌تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل ازعقد‌دراختیار مصرف کنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زیرمی‌باشد.
‌الف – مشخصات فنی و ویژگیهای کاربردی کالا و یا خدمات در فروشگاه اینترنتی (کلیه ی کالاها وخدمات در فروشگاه اینترنتی آریا با مشخصات کامل ارائه می شود)
ب – هویت تأمین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول می‌باشد و‌نشانی وی( تامین کننده فروشگاه اینترنتی آریا (آی آی شاپ) بادامنه  آدرس پستی : ـ آذربایجان شرقی ،شهرستان تبریز،آبادانی مسکن،بلوک3 ،پلاک28 می باشد), www.iishop.ir
ج – آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و یا هر روشی که مشتری درصورت نیاز‌بایستی ازآن طریق با فروشنده ارتباط برقرار کند

http://iishop.ir/fa/contact-with-us  تلفن تماس با مدیریت(09396531535)  فرم تماس با ما      (iishop.ir@yahoo.com ) آدرس پست الکترونیک ما تماس از طریق تلگرام https://t.me/iishopir
‌د – کلیه هزینه‌هائی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (‌ازجمله قیمت‌کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل، هزینه تماس)

هزینه ی پرداختی مشتری شامل قیمت کالا و میزان مالیات در صورت تخصیص مطابق قانون تجارت الکترونیک و هزینه ی حمل، در صورتی که خارج از مناطق ارسال رایگان باشد.(در حال حاضر مناطق ارسال رایگان شامل: کلیه ی مناطق شهری مراغه و مناطق ابوریجان و منظریه ی تبریز می باشد.) 


‌هـ – مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر می‌باشد(مدت اعتبار سفارش کالا یک هفته می باشد که در صورت پرداخت وجه و عدم ارسال کالا به ادرس خریدار، عین وجه پرداختی به حساب خریدار واریز می شود.)
‌و – شرایط و فرایند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا،فسخ،‌ارجاع، خدمات پس از فروش

سفارش کالا و خدمات در فروشگاه اینترنتی آریا به صورت آنلاین انجام می گیرد. که خریدار با سه روش پرداخت (پرداخت آنلاین،انتقال وجه کالا به حساب فروشنده و پرداخت وجه هنگام تحویل کالا) سفارش خود را تکمیل می کند. چنانکه در بازه ی زمانی مورد نظر کالا را دریافت نماید فرایند خرید تکمیل میگردد. درغیراین صورت با ارسال درخواست فسخ سفارش از طریق ایمیل،تلفن،یا فرم تماس دز وب سایت نسبت به فسخ سفارش اقدام و مبلغ پرداختی را دریافت می نماید.
‌ماده 34 – تأمین‌کننده باید به طور جداگانه ضمن تأیید اطلاعات مقدماتی،‌اطلاعات زیر را ارسال نماید :
‌الف – آدرس محل تجاری یا کاری تأمین کننده برای شکایت احتمالی.
ب – اطلاعات راجع به ضمانت و پشتیبانی پس از فروش.
ج – شرایط و فراگرد فسخ معامله به موجب مواد (37) و (38) قانون تجارت الکترونیک است..
‌د – شرایط فسخ در قراردادهای انجام خدمات.
‌.
‌ماده 37 – در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت‌برای انصراف (‌حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد.‌تنها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.
‌ماده 38 – شروع اعمال حق انصراف به ترتیب زیر خواهد بود
‌الف – درصورت فروش کالا، از تاریخ تسلیم کالا به مصرف کننده و درصورت‌فروش خدمات،از روز انعقاد.
ب – در هر حال آغاز اعمال حق انصراف مصرف کننده پس از ارائه اطلاعاتی‌خواهد بود که تأمین کننده طبق مواد (33) و (34) قانون تجارت الکترونیک موظف به ارائه آن است
ج – به محض استفاده مصرف کننده از حق انصراف، تأمین کننده مکلف است‌بدون مطالبه هیچ‌گونه وجهی عین مبلغ دریافتی را در اسرع وقت به مصرف کننده مسترد‌نماید.
‌د – حق انصراف مصرف کننده در مواردی که شرایط خاصی بر نوع کالا و خدمات‌حاکم است
اجرا نخواهد شد. موارد آن به موجب آئین‌نامه‌ای است که در ماده (79) این‌قانون
خواهد آمد.
‌ماده 39 – درصورتی که تأمین کننده در حین معامله به دلیل عدم موجودی کالا ویا‌عدم امکان اجرای خدمات، نتواند تعهدات خود را انجام دهد، باید مبلغ دریافتی را
فوراً‌به مخاطب برگرداند، مگر در بیع کلی و تعهداتی که برای همیشه وفای به تعهدغیرممکن‌نباشد و مخاطب آماده صبر کردن تا امکان تحویل کالا و یا ایفای تعهد باشد درصورتی که‌معلوم شود تأمین کننده از ابتدا عدم امکان ایفای تعهد خود رامی‌دانسته، علاوه بر لزوم‌استرداد مبلغ دریافتی، به حداکثر مجازات مقرر در این قانون نیز محکوم خواهد شد.

‌ماده 40 – فروشگاه اینترنتی آریا می‌تواند کالا یا خدمات مشابه آنچه را که به مصرف کننده‌وعده کرده تحویل یا ارائه نماید مشروط بر آن که قبل از معامله یا درحین انجام معامله آن را‌اعلام کرده باشد.
‌ماده 41 – درصورتی که فروشگاه اینترنتی اریا، کالا یا خدمات دیگری غیر از موضوع معامله‌یا تعهد را برای مخاطب ارسال نماید، کالا و یا خدمات ارجاع داده می‌شود و هزینه ارجاع‌به عهده تأمین کننده است. کالا یا خدمات ارسالی مذکور چنانچه به عنوان یک معامله یا‌تعهد دیگر از سوی تأمین کننده مورد ایجاب قرار گیرد، مخاطب می‌تواند آن را قبول کند.
‌ماده 42 – حمایت‌های این فصل در موارد زیر اجرا نخواهد شد :
‌الف – خدمات مالی که فهرست آن به موجب آئین‌نامه‌ای است که در ماده (79)‌این
قانون تجارت الکترونیک خواهد آمد
ب – معاملات راجع به فروش اموال غیرمنقول و یا حقوق مالکیت ناشی از اموال‌غیرمنقول
به جز اجاره.
ج – خرید از ماشین‌های فروش مستقیم کالا و خدمات.
‌د – معاملاتی که با استفاده از تلفن عمومی (‌همگانی) انجام می‌شود.
‌هـ – معاملات راجع به حراجی‌ها.
‌ماده 43 – تأمین کننده(فروشگاه اینترنتی آریا) نباید سکوت مصرف کننده را حمل بر رضایت وی کند
‌ماده 44 – در موارد اختلاف و یا تردید مراجع قضائی رسیدگی خواهند کرد.
‌ماده 45 – اجرای حقوق مصرف کننده به موجب این قانون نباید براساس سایر‌قوانین که
حمایت ضعیف‌تری اعمال می‌کنند متوقف شود.
‌ماده 46 – استفاده از شروط قراردادی خلاف مقررات این فصل و همچنین اعمال‌شروط
غیرمنصفانه به ضرر مصرف‌کننده، مؤثر نیست.
‌ماده 47 – در معاملات از راه دور آن بخش از موضوع معامله که به روشی غیر از‌وسائل ارتباط از راه دور انجام می‌شود مشمول مقررات این قانون نخواهد بود.
‌ماده 48 – سازمانهای قانونی و مدنی حمایت از حقوق مصرف کننده می‌توانند‌به‌عنوان شاکی اقامه دعوی نمایند. ترتیب آن به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که به‌پیشنهاد وزارت بازرگانی و تصویب هیأت وزیران می‌باشد.
‌ماده 49 – حقوق مصرف کننده در زمان استفاده از وسایل پرداخت الکترونیکی‌به‌موجب قوانین و مقرراتی است که توسط مراجع قانونی ذی‌ربط تصویب شده و یا‌خواهد شد.

Cart
Your cart is currently empty.
شروع گفتگو
نیاز به راهنمایی دارید؟
سلام دوست عزیز اگر نیاز به راهنمایی دارید دکمه شروع گفتگو را کلیک کنید؟

Fill the forms to signup